Det finnes en jungel av publiseringssystemer for web, men hvorfor skal du rote deg inn i den? Her er rådene.
Du bare MÅ forholde deg til valg av publiseringssystem
Hvis du har noe som helst ansvar i forbindelse med organisasjonens webløsning, så tvinges du til å ta stilling til valg av CMS (content management system). Enten dere trenger nytt, eller velger å fortsette med det gamle.
Publiseringssystemet er motoren i ditt nettsted. På en administrasjonsside skal det være enkelt for deg som ikke er programmerer å administrere innholdet.
Publiseringssystemer kan deles i 4 grupper:
1. Skreddersydde systemer laget av små webselskaper
Fra 1996 og nesten et tiår fremover hadde ikke vi som jobbet med web noe valg. Vi ønsket å tilby kundene våre en enkel måte å oppdatere nettsidene sine på, så vi måtte lage vårt eget CMS. Vi fikk et par indere til Oslo og utviklet et system basert på våre spesifikasjoner, Netpilot. Veldig mange web selskaper utviklet sine egne publiseringssystemer på begynnelsen av 2000 tallet. Det var helt riktig da, men ikke like riktig nå.
Er du bundet til en liten leverandør som har utviklet sitt eget CMS? Dette er sannsynligvis en dårlig ide i 2014. De har begrensede ressurser til videreutvikling og kan ikke holde følge med utviklingen lenger. Du går glipp av muligheter. Det kan være på tide å komme seg videre.
2.Propritære systemer utviklet av større aktører
I denne gruppen finnes tunge systemer som eksempelvis EPIserver og SAP. Fordelen er at alle forretningssystemer er integrert i en totalløsning, og data kan utveksles på kryss og tvers. Disse lisensbaserte systemene kjennetegnes også av høy kostnad og omfattende prosesser hvis noe skal skreddersys.
Du trenger kanskje et nettsted som skal løse helt konkrete kommunikasjonsoppgaver? Så, selv om du jobber i et stort multinasjonalt selskap eller en offentlig organisasjon – så KAN det være en god idé å legge blogg, landingssider i kampanjer og annet markedsrelatert -utenfor enterprise miljøet?
3.Open source systemer
Publiseringssystemer som utvikles på dugnad, der tusenvis av utviklere bidrar. Systemene er gratis å laste ned- og bruke for hvem som helst. Fordelene er opplagt at de mest brukte systemene er helt i forkant av utviklingen, både teknisk og hva funksjonalitet angår.
Bakdeler? Det kan fort bli litt for mange muligheter og mye å sette seg inn i for den vanlige bruker. Med titusener av programtillegg for all tenkelig og utenkelig funksjonalitet, sier det seg selv at det ikke er alle forunt å holde seg oppdatert på hva som til enhver tid er best.
Over 50% av alle verdens nettsider er nå basert på publiseringsløsningen til 10 åringen WordPress. Den nest største aktøren er Joomla!
4. Skybaserte standardsystemer
Dette er standardiserte løsninger som ulike leverandører tilbyr deg tilgang til -mot en månedlig leie. Du har ikke noen bekymringer når det gjelder serverspørsmål, versjonsoppgraderinger, videreutvikling eller noen andre tekniske forhold. Det er leverandørens ansvar å sørge for at systemet er bra og fungerer til enhver tid. Du gis tilgang til en administrasjonsside på nett – der du redigerer og legger til innhold. Du er mer begrenset en om du har ditt eget system, men fordelene er store for de som kan greie seg med en slik løsning.
Selve systemene som leverandøren bruker, og som du da også må forholde deg til når du oppdaterer, kan være fra alle de 3 nevnte publiseringssystemer. Så du slipper ikke unna å ha et bevisst forhold til hvilke publiseringssystem som brukes her heller.
Publiseringssystem er ikke noe man velger for livet. Utviklingen har gått så fort at det sannsynligvis er på tide for deg å gjøre en ny vurdering.
Ta valget selv
Hvis det er EN ting du må gjøre selv, så er det å sette deg nok inn i dette landskapet til at du har en klar formening om valg av CMS. Ikke la noen andre bestemme det for deg, da deres agenda kan være veldig annerledes en din. Motoren skal du ikke behøve å forholde deg til i det daglige arbeidet, og nettopp derfor er valget så viktig.
…og vinneren er….
Hittil i denne artikkelen har jeg vært relativt objektiv, ikke sant? Jeg tillater meg derfor å avrunde stikk motsatt:
Hvis du i 2015 skal velge publiseringssystem på relativt fritt grunnlag, så skal du ha gode grunner for å velge noe annet en WordPress. Hvilke behov er det du har som er så spesielle at du ikke kan kjøre på motorveien?